• Aktualności
  • Członkowie
    • Kierownictwo
      • Jan Przywoźny
      • Marian Kogut
      • Radosław Strakulski
      • Krzysztof Bączek
    • Główna Komisja Rewizyjna
    • Prezydium Zarządu Głównego
    • Zarząd Główny
    • Rada Krajowa
    • Rady Branżowe
    • Komisje Problemowe
  • Zarządy główne
    • ZZK OC
    • ZZK ŚLĄSKICH
    • MZZK LUBLIN
    • ZZK ZO RP POZNAŃ
    • ZZK MAŁOPOLSKI
    • ZZK RP GDAŃSK
    • SOJUSZU ZZK DOLNOŚLĄSKICH
    • ZZK PZ SZCZECIN
    • ZZP GRUPY PKP
    • ZZK ŚWIĘTOKRZYSKICH
    • OMZZ ZTK
  • Dokumenty
    • Statut
    • Zgłoszenia na Święto Federacji
    • Zgłoszenia na Rajd
    • Oświadczenie e-faktura
    • Zamówienia Nasze Sprawy
    • Logo
    • Konkurs "Lider BHP"
      • Regulamin przyznania nagrody
      • Wniosek - lider BHP
  • Ubezpieczenie
    • OC
    • PZU Życie SA
  • Kontakt
    • Sekretariat
    • Administracja
    • Redakcja Nasze Sprawy
    • RODO
  • Historia

Odpowiedź na postulaty w sprawie emerytur pomostowych

Odpowiedź na postulaty w sprawie emerytur pomostowych

 

 

 

Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej

Departament Ubezpieczeń Społecznych

Zastępca Dyrektora

Eliza Wiśniewska

DUS-II.055.18.2022.

Warszawa, dnia 5 stycznia 2023 r.

 

Pani Dorota Gardias

Przewodnicząca Forum Związków Zawodowych

Pan Andrzej Radzikowski

Przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych

 

Szanowni Państwo,

działając na podstawie art. 13 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. z 2018 r. poz. 870), w związku z petycją złożoną przez obie organizacje związkowe w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej w dniu 19 października 2022 r. w sprawie:

- uchylenia wygasającego charakteru emerytur pomostowych – poprzez usunięcie przepisu art.  4 pkt 5 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych[1]

- poszerzenia katalogu prac w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, stanowiących załączniki nr 1 i 2 do  ustawy o emeryturach pomostowych, uprzejmie przedstawiam, co następuje:

Ustawa z dnia 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych zaczęła obowiązywać w dniu 1 stycznia 2009 r. W ustawie tej, dążąc do realizacji jednego z założeń reformy ubezpieczeń społecznych, tj. stopniowej likwidacji możliwości wcześniejszego przechodzenia na emeryturę, przyjęto zasadę, że emerytury pomostowe przysługują tylko tym osobom, które przed dniem    1 stycznia 1999 r. wykonywały pracę w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze na podstawie dotychczasowych przepisów, ewentualnie pracę w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze w rozumieniu przepisów ustawy o emeryturach pomostowych. Przyjęcie takiego wymogu spowodowało to, że emerytury pomostowe mają charakter wygasający.

Spełnienie postulatu uchylenia wygasającego charakteru emerytur pomostowych oznaczałoby uchylenie przepisu pkt 5 art. 4 ustawy o emeryturach pomostowych, czyli warunku dotyczącego wykonywania pracy w warunkach szczególnych lub o szczególnym charakterze przed dniem 1 stycznia 1999 r.

Do końca 2021 r. resort rodziny pracy i polityki społecznej przedstawiał negatywne stanowisko w tej kwestii – podnosząc przede wszystkim konstytucyjność tego warunku, potwierdzoną trzykrotnie w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego (zwłaszcza w wyroku z dnia 16 marca 2010 r. Sygn. akt  K 17/09[2]) oraz występującą w ustawie o emeryturach pomostowych instytucję rekompensat.

W 2022 r. resort, dostrzegając wagę argumentów zgłaszanych na forum Rady Dialogu Społecznego (przede wszystkim w trakcie prac Zespołu Problemowego do spraw Ubezpieczeń Społecznych RDS), w tym również tych, które uzasadniają ww. petycję, zaczął prowadzić analizy (przy współpracy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych) dotyczące możliwości uwzględnienia postulatu uchylenia wygasającego charakteru emerytur pomostowych.

W analizach tych (które nadal trwają), brane są pod uwagę zarówno aspekty prawne, finansowe, jak i te, które dotyczą skali zjawiska wykonywania prac w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze w rozumieniu art. 3 ust. 1-3 ustawy o emeryturach pomostowych.

Pragnę ponadto zaznaczyć, że w trakcie posiedzenia Zespołu Problemowego do spraw Ubezpieczeń Społecznych RDS w dniu 7 grudnia 2022 r. strona rządowa zaproponowała również zorganizowania  spotkania roboczego (o charakterze eksperckim) w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej z przedstawicielami partnerów społecznych i z udziałem Centralnego Instytutu Ochrony Pracy – Państwowego Instytutu Badawczego, dotyczącego postulatu uchylenia wygasającego charakteru emerytur pomostowych oraz przeglądu grup zaliczonych i pretendujących do wykazów prac w szczególnych warunkach i o szczególnym charakterze. Spotkanie to zostało wstępnie zaplanowane na dzień 24 stycznia 2023 r. Tym samym na spotkaniu tym będzie również poruszana kwestia zasadności drugiego postulatu przedstawionego w petycji.

Pouczenie

Zgodnie z art. 13 ust. 2 ustawy o petycjach sposób załatwienia petycji nie może być przedmiotem skargi.

 

Z wyrazami szacunku

Eliza Wiśniewska

Zastępca Dyrektora

Departamentu Ubezpieczeń Społecznych

/-kwalifikowany podpis elektroniczny/

 

[1] Dz. U. z 2022 r. poz. 1340, z późn. zm.

[2] W którym orzekł m. in., że art. 4 pkt 5 ustawy o emeryturach pomostowych w zakresie, w jakim przyznaje prawo do emerytury pomostowej wyłącznie pracownikom, którzy wykonywali prace w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze przed dniem 1 stycznia 1999 r., jest zgodny zarówno z zasadą zaufania obywateli do państwa i stanowionego przez nie prawa, jak i z zasadą ochrony praw nabytych wynikającymi z art. 2 Konstytucji oraz z zasadą równości wynikającą z art. 32 ust. 1 Konstytucji. Zob. również wyroki TK z 25 listopada 2010 r. Sygn. akt K 27/09 oraz z 3 marca 2011 r. Sygn. akt K 23/09.