• Aktualności
  • Struktura organizacyjna
    • Kierownictwo
      • Jan Przywoźny
      • Lucjan Brylowskl
      • Jan Ślusarczyk
      • Krzysztof Bączek
    • Główna Komisja Rewizyjna
    • Prezydium Zarządu Głównego
    • Zarząd Główny
    • Rada Krajowa
    • Rady Branżowe
    • Komisje Problemowe
  • Zarządy główne
    • ZZK OC
    • ZZK ŚLĄSKICH
    • MZZK LUBLIN
    • ZZK ZO RP POZNAŃ
    • ZZK MAŁOPOLSKI
    • ZZK RP GDAŃSK
    • SOJUSZU ZZK DOLNOŚLĄSKICH
    • ZZK PZ SZCZECIN
    • ZZP GRUPY PKP
    • ZZK ŚWIĘTOKRZYSKICH
    • OMZZ ZTK
  • Dokumenty
    • Statut
    • Hymn
    • Procedura zbycia jednostej uczestnictwa FWP PKP SFIO
    • Zgłoszenia na Święto Federacji
    • Zgłoszenia na Rajd
    • Oświadczenie e-faktura
    • Zamówienia Nasze Sprawy
    • Logo
    • Konkurs "Laur Lidera BHP"
      • Regulamin przyznania nagrody
      • Wniosek - lider BHP
      • Wniosek lider BHP - edytowalny
    • Konkurs "Aktywny wśród młodych"
      • Regulamin przyznania nagrody
      • Wniosek - Aktywny wśród młodych
      • Wniosek zasłużony dla młodych - edytowalny
    • Regulamin korzystania ze znaku FZZK
  • Ubezpieczenie
    • OC
    • PZU Życie SA
  • Kontakt
    • Sekretariat
    • Administracja
    • Redakcja Nasze Sprawy
    • RODO
  • Historia
  • Nasze Sprawy

W dniu 15 lipca br., podczas posiedzenia plenarnego Rady Dialogu Społecznego, którego główna część dotyczyła waloryzacji wynagrodzeń w sferze budżetowej, strona społeczna w sprawach różnych podjęła temat krytycznej sytuacji w PKP CARGO.
Związkowcy, reprezentujący trzy największe centrale działające w PKP CARGO, domagali się konkretnych działań ze strony rządu. Postulowali, aby Rada Dialogu Społecznego przygotowała stanowisko, że w taki sposób nie prowadzi się dialogu, wysyłając bez konsultacji tysiące ludzi na nieświadczenie pracy, a wkrótce zapowiadając masowe zwolnienia grupowe.

Przewodniczący Federacji Związków Zawodowych Kolejarzy Jan Przywoźny podkreślił, że mimo wielokrotnych apeli wciąż bez echa pozostają wystąpienia do resortu infrastruktury o pilne zajęcie się sytuacją w PKP CARGO. - Nie można się też doczekać włączenia tej sprawy do prac Rady Dialogu Społecznego czy też zwołania w tej kwestii Zespołu Trójstronnego ds. Kolejnictwa, co wskazywałoby na akceptację rządzących dla dotychczasowych działań zarządu PKP CARGO – akcentował Jan Przywoźny.
- Ludzie nie mają już nic do stracenia. Jak dostaną do ręki zwolnienia grupowe, to wyjdą na tory. My nie będziemy tego organizować, ale też nie powstrzymamy ich i nie zostawimy ich samych – grzmieli związkowcy.

Działania związkowców wsparła Europejska Federacja Pracowników Transportu (ETF). Sekretarz generalna tej organizacji Livia Spera w liście do premiera polskiego rządu oceniła, że obecny zarząd PKP CARGO „z dużym prawdopodobieństwem” zmierza do likwidacji spółki. Diagnozę tę mają podzielać także inni przedstawiciele organizacji związkowych w Europie.
Jak twierdzi ETF, dotychczasowe ograniczenia uderzające w pracowników zostały narzucone przez zarząd „autorytarnie”, a władze spółki nie odpowiedziały na kierowane do nich propozycje bardziej sprawiedliwego podziału obciążeń. W rezolucji zwrócono też uwagę, że zwolnienia personelu mogą zaszkodzić spółce na dłuższą metę.
W osobnym piśmie Livia Spera zaapelowała do ministra infrastruktury oraz prezesów PKP CARGO i PKP SA o rozpoczęcie rozmów „w celu wypracowania bardziej sprawiedliwego rozwiązania kryzysu finansowego przedsiębiorstwa”. – ETF jest do Państwa dyspozycji, aby ułatwić ewentualny dialog – podkreśliła sekretarz generalna organizacji.